Jak vybrat řetěz na kolo


Kolo je velmi oblíbeným dopravním prostředkem, který je využívaný ve městech i v přírodě, jako sportovní náčiní nebo k vyhlídkovým jízdám. Jezdit na kole se učí děti již od útlého věku a samotná schopnost jízdy patří mezi základní dovednosti. Také proto nějaký typ bicyklu vlastní téměř každý. Provozuschopnost kola závisí především na tom, jak často je používáno, kde je uschováváno a jak jej majitel udržuje. Pokud je kolo používáno pouze k občasným rekreačním vyjížďkám, vyžaduje standardně před každou jízdou kontrolu a případné dofoukání vzduchu, náročnější údržbu je nutné provést velmi jednou za pár let. Při pravidelném užívání (například pro jízdu do školy či do práce) musí být údržba prováděna častěji a soustředit se detailněji také na opotřebení dalších provozních částí včetně řetězu.

Kdy potřebuje řetěz na kolo vyměnit

Řetěz na kole v podstatě převádí energii vyvinutou šlapáním na větší kolo a celé zařízení tak pohání. To z něj dělá jednu z nejvíce používaných součástek, jejíž výměnu je nutné realizovat pravidelně a to vždy, kdy dochází k jeho opotřebení. Během jízdy dochází k postupnému protahování jednotlivých dílků řetězu, které mohou vést k jeho prověšování, a pokud není včas nahrazen novým, mohou se poškodit také převody, jejichž výměna je mnohem nákladnější než výměna řetězu. Kromě opotřebení může dojít také k mechanickému poškození nebo protržení řetězu. V takovém případě je potřeba zvážit, zda je nutné vyměnit celý řetěz nebo pouze některou jeho část.

Pokud potřebujete řetěz na kole vyměnit, je potřeba se při výběru toho nového zaměřit na několik charakteristických vlastností, které definují jeho použitelnost pro konkrétní model jízdního kola. Řetězy různých výrobců a značek, kterou jsou stejného typu, mohou být vzájemně nahrazeny, je však potřeba si dávat pozor především na:

  • typ/model jízdního kola
  • počet pastorků na zadní kazetě převodu
  • počet článků a typ jejich spoje
  • kvalitativní třída (řada) a povrchová úprava
  • cena

Při výběru řetězu na kolo by tak neměla být rozhodující pouze cena, ale také provedení. Standardně byste se měli orientovat na řetěz, který je velmi podobná (ať už technologicky, nebo kvalitativně) tomu, který chcete vyměnit.

Řetěz podle typu nebo modelu jízdního kola

Přestože jsou obvykle řetězy vyráběny univerzálně na jednotlivé typy kol (crossová, silniční, městská, elektrická apod.), je zpravidla při nákupu nového rozlišovat především modelové řešení. Z tohoto důvodu je lepší se orientovat na řetězy, které jsou určeny právě pro daný typ kola, tzn. používáte-li silniční kolo, porozhlédněte se po řetězu právě na něj.

Počet pastorků na kazetě zadního převodu

Přední i zadní rychlostní převod mají svoji specifickou délku, ale také šířku talířů. U kol, které nedisponují více rychlostmi není nutné tento aspekt zohledňovat, pokud ovšem vybíráte řetěz pro vícerychlostní kolo, je obvykle rozdíl v jeho tloušťce. Pro zadní kazety do 8 pastorků je možné využívat stejně tlustý řetěz, od devíti pastorků se pak tloušťka řetězu snižuje.

Počet článků a typ spoje

Řetězy mají délku definovanou počtem článků. Běžná délka řetězu se pohybuje kolem 114 článků, přičemž při osazování na převod je někdy nutné řetěz zkrátit (odebrat články). Kromě délky se od sebe řetězy odlišují také typem spoje jednotlivých článků, který může být tvořen lámacím či nýtovacím čepem nebo rychlospojkou. Z těchto možností je ideální rychlospojka, která zajistí spolehlivé spojení a je využíván většinou výrobců.

Kvalitativní třída (řada) a povrchová úprava

V rámci jedné třídy mohou být řetězy od různých výrobců velmi odlišných kvalitativních charakteristik. Také proto je lepší řetěz vybírat podle řady, která zajistí odpovídající materiálové, a tedy i pevnostní řešení a vhodnou povrchovou úpravou, která ovlivňuje především životnost řetězu.

Cena

Cena řetězu pak může být vodítkem s ohledem na jeho kvalitu. V konkrétní řade se obvykle setkáte s kvalitativně stejnými druhy řetězů. Výkyvy v cenách s ohledem na zvolenou řady a další parametry pak již nebývají příliš výrazné.

Údržba a kontrola řetězu na kole

Aby řetěz správně fungoval, je nutné jej především mazat vhodnými přípravky. Nenamazaný řetěz má tendence se obrušovat a tím ztrácí svou pevnost a odolnost. V současné době se nejčastěji aplikuje mazivo ve formě spreje, použití mazného oleje ovšem rovněž není výjimkou. Pokud jezdíte na kole i v zimně, rozhodně si pořiďte zvláštní přípravek také do extrémních podmínek. Před jízdou byste měli rovněž zkontrolovat, v jakém stavu se řetěz nachází a zda již není příliš protažen. Nedokážete-li to odhadnout sami, je lepší zavést kolo na seřízení – tam vám řetěz zkontrolují a případně i vymění.

Další srovnání

Recenzetesty.cz
Logo