Recenzetesty.cz

Zpracováváme žebříčky nejlepších produktů dle testů a recenzí

Jednotlivé recenze

Recenze knihy Stalpi od Stefana Spjuta

Recenze knihy Stalpi od Stefana Spjuta

Severská literatura není v posledních letech jen doménou detektivek, ale objevuje se mezi nimi také žánr tajemné mytologické fantasy. Příběhy jsou plné bytostí z pradávných dob, kdy lidé ještě neměli zcela vládu nad přírodou. Trollové nejsou však hodní skřítci, ale pěkně zákeřné a zlé bestie.

Stalpi

Žánr, příběh a styl knihy

Kniha Stalpi od Stefana Spjuta je druhým dílem navazujícím na předchozí knihu Stallo. Žánr by měl spadat pod fantasy, avšak knihy jsou spíše nezařaditelné. Typicky ponurá severská atmosféra vás vtáhne do děje, způsobí vám husí kůži a obnoví primitivní strach z věcí nevysvětlitelných. Není hrozné věřit na trolly, ale s jistotou vědět, že skutečně existují.

Děj se odehrává ve Švédsku, kdy začíná pronásledováním obřího vlka. Ten se při převozu uvolní z klece a zakousne ochránce přírody, kteří jej chtěli převézt do Norska. Příběh se dále skládá ze samostatných dějových linek různých postav, jež se v poslední části knihy střetnou. Hlavní hrdinkou je Gudrun, matka Susso, která v prvním díle stála za zničení sekty trollů unášejících děti. Ta spolu s její kamarádkou Dianou zjistí, že se Susso ztratila a vydá se ji hledat. Při hledání ji doprovází malý troll mající podobu veverky, jenž dokáže ovládat myšlenky. Obě ženy jsou velmi vyděšené, jelikož z ústavu pro choromyslné utekl nebezpečný zločinec Lennart Brösth. Troll, kterého v prvním díle Susso předala polici.

Současně s tímto příběhem se rozvíjí příběh ochránce přírody, který přežil napadení vlkem a do své magické moci jej lapila vlčí žena. Nakonec se všechny postavy střetnou v zápase s trolly.

Hodnocení a závěr

Kniha zcela splnila má očekávání. Nejde o akční četbu, kdy se děj prudce žene kupředu a je nabitý samými zvraty. Spíše se tak volně sune kupředu a vše prostupuje tíživá severská atmosféra, až do dramatického finále. Zpočátku je těžko pochopitelné, kdo je kdo, avšak postupně člověk v postavách zorientuje. Nechybí ani kruté či nechutné scény, které celkovou ponurost podtrhují.

V určitých částech je děj docela zmatený, že není jasné, jak se postavy octily na některých místech nebo proč konaly, tak jak konaly. Ale to jsou zkrátka trollové, tvorové, kteří nejednají lidsky a logicky. Nejzajímavější je veverka, která dokáže ovládat lidské myšlenky a také pocity, ač je to postava kladná, stejně z ní mají lidé nepříjemné pocity. Ale Gudrun a Diana s ní musí i tak spolupracovat, jinak by trolly neporazily a nezískaly zpět unesenou Susso.

V knize jsou i lehce vtipné scény, kdy manžel Gudrun najme dva ostré muže na zabití trollů a ti se vrátí zpočátku s nepořízenou, jelikož jsou ovládnuti kouzlem. Trollové se dokážou měnit ve zvířata a ovládat všechny živé tvory včetně lidí. Celkově se mi kniha velmi líbila a těším se na další díl.

Jak se vám líbil náš článek?
O autorovi