Recenzetesty.cz

Zpracováváme žebříčky nejlepších produktů dle testů a recenzí

Jednotlivé recenze

Recenze filmu Zelená kniha (2018)

Recenze filmu Zelená kniha (2018)

Lyricko-humorný příběh z Ameriky padesátých let o černošském pianistovi, který se vydal na hudební turné po americkém jihu, ve snaze pokusit se zbořit předsudky současné doby. Jeho společníkem je italský řidič, který jej má ochraňovat a dostávat z problémů.

Zelená kniha

Obsazení a děj filmu

V hlavních rolích tohoto filmu, jehož děj je poplatný problematikám, které trápí současné Spojené státy, hrají Viggo Mortensen a Mahershala Ali. Viggo Mortensen, kterého známe jako hrdinného Aragorna z Pána prstenů je na celém filmu nejzábavnější. Hraje otylého italského řidiče, který neustále něco jí a tím zcela irituje vážného a důstojného doktora Dona Shirleyho. Po tomto filmu pochopíte, že Viggo Mortensen je schopen zahrát vše. Nejvíce pobaví scéna se smaženým kuřetem v Kentucky, kdy donutí doktora jíst rukama pravé kentucké smažené kuře.

Ač jsou na plátně převážně dva hlavní herci a ostatní role jen okrajové, vůbec to nevadí, protože jejich vzájemné popichování je velmi zábavné. Na počátku mají obě postavy silné předsudky vůči druhé straně, avšak v průběhu road tripu a událostí, které se jim po cestě přihodí, se sblíží.

Diváky, kteří si nepřečetli o čem film je, zaujme, jak se zpočátku zdánlivě lehce italsko mafiánská tématika promění v tématiku rasismu a omezení, které panovaly pro černošské obyvatelstvo v 50. letech. Poté co se dozvíte, že protagonisté jedou na turné na rasistický jih, máte obavy, jak to dopadne. Žádné mrtvoly a scény, při kterých tuhne krev v žilách, se však nekonají. Doktor Shirley se přesto pár ranám nevyhne. Tony Valellonga jej však z každého problému, včetně homosexuálního dostaveníčka v lázních, dostane. Jeho superschopností je, že dokáže lidi takzvaně lakovat, proto se mu říká Tony Držka.

Dr. Shirely Tonymu na oplátku pomáhá psát krásné dopisy jeho ženě, které je sblíží a odhalí Tonymu skrytá zákoutí jeho inteligence. Nakonec přijde sám na to, jak je psát. Tímto nezamýšleným způsobem změní Dr. Shriley mínění o černoších celé Tonyho rodiny.

A co to vlastně je ta zelená kniha? Je to malá tenká knížka se seznamem hotelů, kde se mohou ubytovat pouze černoši. Tu dostane Tony jako průvodce Jihem.

Shrnutí a hodnocení

Film získal několik oskarů a nominací a zasloužil si je právem. Není potřeba se dívat neustále na akční krváky, i oddechovky mají své místo v kinematografii. Téma rasismu, které se ve filmu probírá, spíše zaujme diváka amerického, než českého majícího zcela jiné problémy. Film stojí za to zhlédnout už jen kvůli humorným scénám, které lehce zapadají do příběhu. Nečekejte nějaké gagy, jen lehký situační humor. Zajímavé jsou i klavírní představení v koncertních sálech, kdy se rezervovaný Dr. Shirley mění na energického pianistu. Ač je vnitřně rozerván, do kterého světa vlastně patří, nakonec si zahraje i s černošskou kapelou v místní hospodě a objeví lásku ke stylu hudby, kterému se vždy snažil vyhnout. Jedním si můžete být jisti, po zhlédnutí filmu si určitě dáte smažené kuře.

Jak se vám líbil náš článek?
O autorovi